Τρίτη 24 Ιουλίου 2018

Φρίκη:13χρονο κορίτσι καιγόταν και πήδηξε από γκρεμό στη θάλασσα – Σκοτώθηκε ακαριαία – Θα έχουμε πάνω από 100 νεκρούς…






Ενεργοποιήθηκε το Σχέδιο μαζικών απωλειών Υγείας όπως ανέφεραν οι αρμόδιες Αρχές κάτι που δείχνει πως ο αριθμός των νεκρών θα ξεπεράσει τον αντίστοιχο της τραγωδίας της Ηλείας.. Πριν λίγο, ένας ακόμη νεκρός ανασύρθηκε από στελέχη του Λιμενικού, πριν από λίγο, στη θαλάσσια περιοχή της Αρτέμιδας ενώ μία γυναίκα βρέθηκε νεκρή – απανθρακωμένη στο σπίτι της στη συμβολή των οδών Δημοκρατίας και Ελπίδος.
Η άτυχη γυναίκα προφανώς δεν κατάφερε να φύγει, η φωτιά τύλιξε το σπίτι της με αποτέλεσμα να βρει τραγικό θάνατο.
Υπενθυμίζουμε, ότι 63 άνθρωποι πέθαναν στις φονικές πυρκαγιές του 2007, εκ των οποίων οι 25 έχασαν τη ζωή τους στην Αρτέμιδα όταν εγκλωβίστηκαν σε μια στροφή του δρόμου με τα οχήματά τους, ενώ κατευθύνονταν προς τη Ζαχάρω. Ανάμεσα τους η 30χρονη μητέρα Αθανασία Παρασκευοπούλου, μαζί με τα 4 ανήλικα παιδιά της που κάηκαν ζωντανά στο αυτοκίνητό τους.
Υπολογίζεται ότι οι φωτιές έκαψαν 147 χωριά, 1.500 σπίτια, 268.834 εκτάρια γης και δεκάδες χιλιάδες ζώα. Σπίτια, καλλιεργήσιμες εκτάσεις και πευκοδάση έγιναν στάχτη. Η πυρκαγιά έκαψε και το πευκοδάσος του Καΐάφα περιοχή Natura ενώ οι άνεμοι οδήγησαν την πύρινη λαίλαπα και στην Αρχαία Ολυμπία, όπου παραλίγο να κάψει το Αρχαιολογικό Μουσείο. H οικολογική καταστροφή ήταν τεράστια. 6.000 άνθρωποι έμειναν χωρίς στέγη και το κράτος ζημιώθηκε περισσότερα από 3,5 δις.

Φρικιαστική Μαρτυρία…

Συγκλονίζουν οι μαρτυρίες κατοίκων του Νέου Βουτζά, που όχι μόνο είδαν τις περιουσίες και τα σπίτια τους να χάνονται στις φλόγες, αλλά αντίκρισαν και ανθρώπους να πεθαίνουν μπροστά στα μάτια τους, την ώρα που προσπαθούσαν να ξεφύγουν από την καταδιωκτική μανία της φωτιάς.

Άνθρωποι που γλίτωσαν από τον θάνατο την ύστατη ώρα, πολλοί εξ αυτών ηλικιωμένοι, περιγράφουν τις ώρες της αγωνίας που έζησαν. Μητέρες έτρεχαν προς την παραλία με τα παιδιά τους στην αγκαλιά, προσπάθώντας να βρουν καταφύγιο από τις φλόγες.
Κάποιοι τα κατάφεραν, κάποιοι άλλοι όχι.
Χαρακτηριστική είναι η μαρτυρίας μίας γυναίκας κατοίκου της περιοχής, η οποία άκουσε ένα κοριτσάκι να φωνάζει «βοήθεια»! Γύρισε, και αντίκρισε την κοπέλα να καίγεται ολόκληρη και να βουτάει από βράχο 15 μέτρων, για να σωθεί! Δυστυχώς, δεν τα κατάφερε. Με τους καπνούς να καλύπτουν τον ουρανό και την ορατότητα να είναι περιορισμένη, έχασε τη ζωή της, καθώς «έσκασε» στα βράχια.
Συγκεκριμένα μιλάμε για την μαρτυρία της κυρίας Μαρίας Πάτσιου, η οποία πήδηξε στη θάλασσα να σωθεί και έμεινε στο νερό για 2 ώρες. Η κυρία Πάτσιου είπε στους δημοσιογράφους ότι είδε μία κοπέλα 13 ετών να πηδάει από το γκρεμό προκειμένου να γλιτώσει από τη φωτιά και σκοτώθηκε.
Μάλιστα είπε πως το φόρεμα του κοριτσιού είχε πιάσει φωτιά.
«Η φωτιά ξεκίνησε πάνω από εμάς, υπήρχε μόνο ένα ελικόπτερο, μετά ήρθε άλλο ένα, αλλά η φωτιά έφτασε εδώ πολύ γρήγορα.
Στο οικόπεδο δεν ξέρω τι έγινε. Είδα μία κοπελίτσα 13 ετών που πήδηξε από το γκρεμό. Καιγόταν, στην απελπισία της πήδηξε. Προφανώς δεν μπορούσε να δει λόγω του καπνού».
Μια άλλη γυναίκα, μητέρα δύο παιδιών, μόλις τριών και έξι ετών, τα πήρε αγκαλιά έτσι όπως ήταν, με τα σλιπάκια και τις παντόφλες, και τα έβγαλε από το σπίτι τους, καθώς έβλεπε τις φλόγες να πλησιάζουν απειλητικά. Ξυπόλητη, έτρεξε πάνω στο φλεγόμενο έδαφος, με τα μικρά της στην αγκαλιά και τα πόδια της να καίγονται, ενώ γύρω τους όλα γίνονταν στάχτη. Κατάφερε να φτάσει στη θάλασσα και να βρέξει τα πόδια της, κρατώντας σφιχτά τα ανήλικα παιδιά της, για να μην πέσουν στο νερό.
Πλέον υπάρχουν διάχυτοι φόβοι ότι οι νεκροί θα ξεπεράσουν τους 100 όπως προέβλεψε ο δήμαρχος Ραφήνας – Πικερμίου, Βαγγέλης Μπουρνούς.
Μιλώντας στο ΘΕΜΑ 104.6 εξέφρασε φόβους ότι ο αριθμός των νεκρών μπορεί να είναι τριψήφιος.
«Οι νεκροί είναι παραπάνω από αυτούς που έχουν ανακοινωθεί, αυτό μπορώ να το επιβεβαιώσω. Η καταστροφή είναι βιβλική. Έχουν καεί 1000 σπίτια. Πραγματικά φοβάμαι, δεν θέλω να φανταστώ ότι μπορεί να έχουμε τόσους νεκρούς. Ελπίζω να μην φτάσουμε σε τριψήφιο νούμερο. Είναι πολλαπλοί οι λόγοι της μεγάλης θνησιμότητας. Τι να ερευνήσεις σε 1000 σπίτια; Η φωτιά ξέφυγε από τους ισχυρούς ανέμους και έφτασε μέσα σε μισή ώρα μέσα στη θάλασσα. Εμείς περιορίσαμε το κακό, αλλά δεν μπορέσαμε να το αποτρέψουμε.
Το Κόκκινο Λιμανάκι κάηκε κατά 50%, όμως το Μάτι κάηκε κατά 98%. Κάηκε και το δικό μου σπίτι και η δική μου οικογένεια κινδύνευσε. Κάηκαν τα αυτοκίνητά μου. Η κατάσταση ήταν ανεξέλεγκτη».

Δήμαρχος Πεντέλης: Το να βλέπεις καμένα πιτσιρίκια μαζί με τους γονείς είναι ασυγχώρητο

Είχε δημιουργηθεί μέτωπο στα δύο πρώτα λεπτά στο Νταού Πεντέλης, υπήρχε τεράστια ταχύτητα λόγω των ανέμων» δήλωσε ο δήμαρχος Πεντέλης, Δημήτρης Στεργίου, στην εκπομπή «Ξυπνάμε Μαζί» στο Epsilon.
«Είχαμε τα οχήματα επιφυλακής διασπαρμένα επειδή υπήρχε υψηλή επικινδυνότητα με δείκτη «4». Αντιμετωπίστηκε αμέσως, μέσα σε 10 λεπτά μέχρι να έρθει η πυροσβεστική. Η Νταού την γλίτωσε επειδή υπήρχε η άμεση αντίδραση. Μίλησα αμέσως με τον υπουργό ότι πρέπει να έρθουν εναέρια μέσα και όντως ήρθαν. Η περιοχή του Βουτζά που είναι μετά το μοναστήρι, είχε αναγεννηθεί μετά τις πυρκαγιές και εκεί μπήκε η φωτιά» ανέφερε.
«Σκοπός δεν είναι να σβήσουμε τη φωτιά, αλλά να εκκενώσουμε την περιοχή και να σώσουμε τους ανθρώπους. Φάνηκε ότι αιφνιδιάστηκε το σύστημα και δεν λειτούργησε αυτή η διαδικασία» τόνισε.
«Το να βλέπεις καμένα πιτσιρίκια αγκαλιά με τους γονείς είναι ασυγχώρητο. Θα πρέπει το σύστημα εκκενώσεως να γυρίσει σπίτι, σπίτι και να τους διώχνει. Τα παιδιά, οι μεγάλοι και όσοι έχουν προβλήματα υγείας φεύγουν», συμπλήρωσε.
«Ο κόσμος έπρεπε έγκαιρα να φύγει, η φωτιά όπως ξεκίνησε και όπως εξελίχθηκε δεν άφηνε περιθώρια να πει κανείς ότι θα την κατασβέσει» είπε ο κ. Στεργίου.
«Ο κ. Ψινάκης έπρεπε να βγει και όχι να κρύβεται, αυτές τις ώρες έπρεπε να είναι στο κέντρο των επιχειρήσεων» ανέφερε.

Συγκλονίζει η μητέρα που ψάχνει τα παιδιά και τους γονείς της – Η δραματική έκκληση για βοήθεια

Ραγίζει καρδιές η Μαρία Μεγαγιάννη που ψάχνει τα παιδιά και τους γονείς της, στη Ραφήνα. Μέσω facebook προσπαθεί να εντοπίσει τους ανθρώπους της, με τους οποίους επικοινώνησε για τελευταία φορά στις 19:00 το απόγευμα της Δευτέρας, όπως γράφει.
«Αγνοούνται από χθες το απόγευμα στις 7! Στην περιοχή της Ραφήνας! Σας παρακαλώ πολύ οποίος γνωρίζει κάτι ας επικοινωνήσει μαζί μου», γράφει η ίδια που δημοσιοποιεί τις φωτογραφίες τους.
Τα παιδιά και οι γονείς της βρίσκονταν στη Ραφήνα την ώρα της φωτιάς. Η εικόνα στον Άγιο Νικόλαο είναι αποκαρδιωτική, καθώς πολλά στρέμματα γης έχουν γίνει στάχτη, ενώ η ατμόσφαιρα εξαιτίας του καπνού παραμένει αποπνικτική.
Η δραματική έκκληση της μητέρας στο facebook
«Οι γονείς και τα ανίψια μου είχαν εγκλωβιστεί στη Ραφήνα, μιλήσαμε κατά τις 6:40 το απόγευμα και από εκεί και έπειτα δεν είχαμε νέο τους. Δεν έχουν δώσει κανένα σημείο ζωής. Υπάρχουν πολλοί που αναζητούν τους δικούς τους» δήλωσε η Ελένη Φιλιπποπούλου, κάτοικος Ραφήνας, στην εκπομπή «Ξυπνάμε Μαζί» στο Epsilon, η οποία αναζητά τους γονείς και τα ανίψια της.
«Οι γονείς μου Φίλιππος και Σοφία, και Βασιλική και Σοφία είναι οι ανιψιές μου. Είπαν στο τηλέφωνο ότι είναι μέσα στις φωτιές, όταν τους ρώτησα που είναι και να κλείσω το τηλέφωνο. Από εκεί και έπειτα δεν έχουμε κανένα νέο. Έρχονταν από την Αθήνα προς Ραφήνα, είχαν κλείσει οι δρόμοι και δεν ξέρω τι έγινε μετά. Ο πατέρας μου είναι 74 ετών, η μητέρα μου 60 και τα κορίτσια είναι δίδυμα 9 ετών. Έρχονταν στη Νέα Μάκρη που έχουμε εξοχικό» τόνισε.

Πώς μπορείτε να βοηθήσετε τους πυρόπληκτους της Ραφήνας- Συγκέντρωση ειδών πρώτης ανάγκης

Είδη πρώτης ανάγκης για τους πληγέντες από τις καταστροφικές πυρκαγιές στην Αττική συγκεντρώνει το Σωματείο εργαζομένων του ΚΕΕΛΠΝΟ.
Έπειτα από επικοινωνία που είχε το Σωματείο με τον Δήμο Ραφήνας – Πικερμίου, υπάρχει μεγάλη ανάγκη για: Γάζες, Betadine, Fucidin, Παιδικές πάνες, Μωρομάντηλα, Τρόφιμα μακράς συντηρήσεως (φρυγανιές, μπισκότα κ.α).
Η συγκέντρωση των ειδών θα γίνει στο κτίριο του ΚΕΕΛΠΝΟ (Αγράφων 3-5 Μαρούσι) και για οποιαδήποτε πληροφορία στο τηλέφωνο 6944987730.
Την ίδια ώρα και το «Όλοι μαζί μπορούμε» συγκεντρώνει είδη πρώτης ανάγκης όπως φάρμακα, (Fucidin και Betadine) γάζες, ξηρά τροφή (φρυγανιές, παξιμάδια, μπισκότα) καθώς επίσης μωρομάντηλα και πάνες συγκεντρώνει το ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ στην οδό Ποσειδώνος και Λοκρίδος στο Μοσχάτο προκειμένου να μοιραστούν και να στους πληγέντες από τις φονικές πυρκαγιές.
Επιπλέον ο δήμος Μαραθώνος ενημερώνει ότι συγκεντρώνονται τρόφιμα, νερά και είδη πρώτης ανάγκης στο Δημοτικό Κατάστημα της Νέας Μάκρης, επί της Λεωφόρου Μαραθώνος 104 και καλεί όσους έχουν ανάγκη να προσέλθουν στο ανωτέρω σημείο προκειμένου να εξυπηρετηθούν.
Έτοιμοι να συνδράμουν άμεσα «αν παρουσιαστεί οποιαδήποτε επιπλέον ανάγκη σε ιατροφαρμακευτικό υλικό για την περίθαλψη των τραυματιών» είναι οι φαρμακοποιοί της Θεσσαλονίκης.
Με την ευχή «η τραγωδία αυτή να λήξει σύντομα», ο Φαρμακευτικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης, σε επιστολή του προς τον υπουργό Υγείας Ανδρέα Ξανθό, τονίζει την ετοιμότητά του να συνδράμει σε ιατροφαρμακευτικό υλικό εφόσον υπάρξει ανάγκη.
«Οι φαρμακοποιοί της Θεσσαλονίκης παρακολουθούν συγκλονισμένοι την πύρινη τραγωδία που πλήττει την Αττική. Παρ’ όλο που βρισκόμαστε μακριά από τα μέτωπα της φωτιάς, η ψυχή, η καρδιά και η σκέψη μας είναι στα θύματα αυτής της τραγωδίας και στους ανθρώπους που παλεύουν να σώσουν τις ζωές και τις περιουσίες των συμπολιτών μας» τονίζεται στην επιστολή.
-Το κεντρικό σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης στη Ραφήνα μόλις άνοιξε και παρέχει νερό και φαγώσιμα!
-Στο κέντρο του Πικερμίου, οι καφετέριες EVEREST και Γρηγόρης μικρογεύματα προσφέρουν δωρεάν νερό και φαγητό!
-Όποιος θέλει να δώσει αίμα για τους τραυματίες να μεταβεί στο Σισμανόγλειο!
-Πολιτιστικο Παρκο Νεας Μακρης με κυλικείο και σταθμό πρωτων βοηθειων ΑΝΟΙΧΤΟ!
-Λόγω της πυρκαγιάς συγκεντρώνονται τρόφιμα, νερά και ήδη πρώτης ανάγκης στο Δημοτικό Κατάστημα Νέας Μάκρης (Λεωφ. Μαραθώνος 104).
-Διόδια Δωρεάν!
-Για όσους βρίσκονται Κινετα : Ανοιχτή αυλή στους αγίους Θεόδωρους για αδέσποτα Κινέτας που κινδυνεύουν αν δείτε ζώο κοντά στην πυρκαγιά μαζέψτε το και καλεστε 6975664142
-Στέγη και περίθαλψη σε όσους έχουν ανάγκη,Καπη Κινέτας και Μεγάρων!
-Στέγη στο Marathon Beach hotel Λεωφ Ποσειδώνος 12, Μαραθώνας Νέα Μάκρη 2294 095022
-Περίθαλψη ζώων στο 2108013302
-Στέγη στο Δημαρχείο και το Πνευματικό κέντρο Ραφήνας!
-Άνοιξε γραμμή βοήθειας – – -108- – –
-Δημοτικό κτήριο Νέας Μάκρης 22943-20582
-Δωρεάν στέγη και φαγητό από το La Playa Marathon!
-Δωρεάν στέγη στο ξενοδοχείο Νηρέα-Νέα Μάκρη 2294091214
-1ο και 2ο δημοτικό Αγίων Θεοδώρων προσφέρει στέγη μέχρι νεωτέρας

Πηγή:https://www.pentapostagma.gr/2018/07/%CF%86%CF%81%CE%AF%CE%BA%CE%B713%CF%87%CF%81%CE%BF%CE%BD%CE%BF-%CE%BA%CE%BF%CF%81%CE%AF%CF%84%CF%83%CE%B9-%CE%BA%CE%B1%CE%B9%CE%B3%CF%8C%CF%84%CE%B1%CE%BD-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%80%CE%AE%CE%B4%CE%B7.html

Δευτέρα 23 Ιουλίου 2018

Τρόμος στο Τορόντο: Μια νεκρή και πολλοί τραυματίες από ένοπλη επίθεση στην ελληνική συνοικία






Τοπικά ΜΜΕ κάνουν λόγο για μία νεκρή γυναίκα και 13 τραυματίες, μεταξύ των οποίων και ένα εννιάχρονο κορίτσι, σε κρίσιμη κατάσταση – Νεκρός και ο δράστης – Δείτε βίντεο ντοκουμέντο από τη στιγμή της επίθεσης

Πολλοί άνθρωποι τραυματίστηκαν και μια νεαρή γυναίκα έχασε τη ζωή της όταν ένοπλος άνοιξε πυρ στην ελληνική συνοικία του Τορόντο,  γνωστοποίησε ο αρχηγός της αστυνομίας της πόλης, ο Μαρκ Σόντερς.
Η επίθεση του «μαυροφορεμένου άντρα» (όπως τον περιγράφουν τοπικά ΜΜΕ)  ξεκίνησε λίγο μετά τις 22.00 το βράδυ (5 τα ξημερώματα ώρα Ελλάδας).
Σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες, ακούστηκαν τουλάχιστον 25 πυροβολισμοί.
Ο δράστης της επίθεσης, ένας άνδρας περίπου τριάντα ετών, είναι νεκρός, σύμφωνα με τον ιστότοπο του καναδικού τηλεοπτικού δικτύου CTV αλλά και σύμφωνα με το καναδικό τηλεοπτικό δίκτυο CBC, που επικαλέστηκαν την αστυνομία.
Δεν έχει γίνει σαφές μέχρι τώρα σε πόσο σοβαρή κατάσταση είναι οι τραυματίες, που διακομίστηκαν σε νοσοκομεία της καναδικής μητρόπολης. Τραυματιοφορείς είχαν εκφράσει νωρίτερα φόβους πως ενδέχεται να υπάρχουν νεκροί.

Στο Twitter κυκλοφόρησε η πρώτη φωτογραφία του μαυροφορεμένου δράστη
proti-foto



Τοπικά ΜΜΕ κάνουν λόγο για τουλάχιστον έναν νεκρό, μια νεαρή γυναίκα, και 13 τραυματίες τραυματίες, μεταξύ των οποίων και ένα εννιάχρονο κορίτσι.


Όλα τα θύματα έχουν διακομιστεί σε διάφορα νοσοκομεία της καναδικής μεγαλούπολης, ενώ η εννιάχρονη έχει μεταφερθεί σε νοσοκομείο παίδων και η κατάσταση της υγείας της χαρακτηρίζεται κρίσιμη.
Τραυματιοφορείς, πυροσβέστες και αστυνομικοί έσπευσαν μαζικά στη Γκρίκταουν του Τορόντο, στο ανατολικό τμήμα της πόλης, όπου βρίσκονται δημοφιλή εστιατόρια, καφέ και καταστήματα..
Σύμφωνα με τον Τζέρεμι Κον, έναν Καναδό ρεπόρτερ που ήταν παρών στην επίθεση, ο ένοπλος άνδρας άρχισε να πυροβολεί αρχικά μέσα από τη βιτρίνα ενός εστιατορίου στην κεντρική λεωφόρο Ντάνφορθ.
Στη συνέχεια προσπάθησε να διαφύγει τρέχοντας και πυροβολώντας αδιάκριτα, προτού πέσει νεκρός από τα πυρά αστυνομικών, αρκετά τετράγωνα παρακάτω.
Η κατάσταση στο Τορόντο όσον αφορά τα βίαια επεισόδια με τη χρήση πυροβόλων όπλων έχει επιδεινωθεί πολύ φέτος. Οι θάνατοι σε τέτοια επεισόδια αυξήθηκαν στους 26 μέχρι στιγμής το 2018, δηλαδή κατά 53% σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2017, όταν είχαν σημειωθεί 17. Τα περιστατικά βίας στα οποία σημειώθηκε χρήση όπλων αυξήθηκαν στα 212 φέτος, κατά 13% από το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρυσι, όταν είχαν καταγραφεί 188.
Για τον δήμαρχο του Τορόντο, τον Τζον Τόρι, η πόλη έχει σοβαρό πρόβλημα με τη βία και τη χρήση όπλων: τα πυροβόλα όπλα είναι πολύ εύκολα διαθέσιμα σε πάρα πολλούς, εξηγεί. 
Πηγή: http://monomaxoi.com/2018/07/23/tromos-sto-toronto-mia-nekri-kai-polloi-travmaties-apo-enopli-epithesi-stin-elliniki-synoikia/

Κυριακή 22 Ιουλίου 2018

Η επιχείρηση «Νίκη» ο ηρωισμός του Πλωτάρχη Χανδρινού και τα διδάγματα που προκύπτουν για μια ελληνοτουρκική σύγκρουση






Γράφει ο Θεόφραστος Ανδρεόπουλος


H εισβολή στην Κύπρο αν και έγινε τον Ιούλιο του 1974 ακόμα και σήμερα δίνει πολύ χρήσιμα διδάγματα για το τι θα γινόταν σε μια ενδεχόμενη ελληνοτουρκική σύγκρουση είτε στην Κύπρο είτε στο Αιγαίο και τι θα πρέπει να διαθέτει (αν όχι εξασφαλίσει τουλάχιστον να το έχει σε επαρκή βαθμό) η ελληνική πλευρά ώστε να μπορέσει να βγει νικηφόρος και από θέση διαπραγματευτικής ισχύος.
Τα συμβάντα που είχαν το πιο σοβαρό αντίκτυπο κατά την διάρκεια του «Αττίλα Ι» ήταν η επιχείρηση «Νίκη» και η κατα λάθος βύθιση του τουρκικού αντιτορπιλικού «Kocatepe» από τουρκικά μαχητικά που θεώρησαν ότι είναι ελληνικό!
Η επιχείρηση «Νίκη» για όσους δεν θυμούνται ήταν η αποστολή ελληνικών μεταγωγικών έμφορτων με καταδρομείς από την Ελλάδα στην Κύπρο.
Επρόκειτο για μυστική στρατιωτική αποστολή της Ελλάδος την 21η προς 22α Ιουλίου 1974 προς την Κύπρο με σκοπό την αερομεταφορά καταδρομέων στο αεροδρόμιο της Λευκωσίας. Η αποστολή ήταν μερικώς επιτυχής και χαρακτηρίσθηκε από τον διεθνή τύπο ως "αποστολή αυτοκτονίας".
Διδάσκεται πάντως στο αμερικανικό «Ουέστ Πόιντ»ως παράδειγμα παράτολμου επιχειρήσεως η οποία τελικώς εκτελέσθηκε άψογα και κατέληξε σε εκπλήρωση του αντικειμενικού της σκοπού.


Την 21η Ιουλίου του 1974, αποφασίσθηκε στρατιωτική επιχείρηση ενίσχυσης της άμυνας του αεροδρομίου της Λευκωσίας με την κωδική ονομασία "ΝΙΚΗ". Το σχέδιο της επιχείρησης προέβλεπε την αερομεταμεταφορά και απόβαση καταδρομέων με αεροσκάφη της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Η προετοιμασία έγινε στην αεροπορική βάση της Σούδας στην Κρήτη και περιελάμβανε:
20 αεροσκάφη Nord 2501D Noratlas
10 αεροσκάφη C-47 Dakota
Τα 20 αεροσκάφη Noratlas ανήκαν στην 354η Μοίρα Μεταφορών "Πήγασος" και τα 10 αεροσκάφη Dacota στην 355η Μοίρα Μεταφορών και είχαν έδρα την 112η Πτέρυγα Μάχης στην Ελευσίνα. 
Αυτά τα αεροσκάφη θα μετέφεραν και θα αποβίβαζαν στο αεροδρόμιο της Λευκωσίας την Α' Μοίρα Καταδρομών με τον πλήρη οπλισμό της αποτελούμενη από 318 άνδρες. 

Λόγω των μέτρων επιφυλακής και των μετασταθμεύσεων που πραγματοποιούνταν τις προηγούμενες ημέρες τα περισσότερα αεροσκάφη βρίσκονταν διάσπαρτα σε διάφορες μονάδες της Αεροπορίας.
Ο σχεδιασμός της επιχείρησης προέβλεπε την αερομεταφορά της Α' Μοίρας καταδρομέων κατά την διάρκεια της νύχτας - σε απόλυτη σιγή ασυρμάτου - πτήση σε χαμηλό ύψος - χωρίς συνοδεία μαχητικών - προσγείωση - αποβίβαση καταδρομέων - επιστροφή στην Σούδα.
Την 21η Ιουλίου και ώρα 22:35 η αποστολή ξεκίνησε με χρονικό περιορισμό τα μεσάνυκτα της ίδιας μέρας.Μόνο όμως τα 15 αεροσκάφη Noratlas από τα 20 κατάφεραν να απογειωθούν στο χρονικό περιθώριο το οποίο προέβλεπε το σχέδιο, με αποτέλεσμα τα υπόλοιπα αεροσκάφη (5 Noratlas και 10 C-47) να παραμείνουν στο αεροδρόμιο της Σούδας.
Αμέσως μετά την απογείωση, δόθηκε σήμα από το Κέντρο επιχειρήσεων πρός το Γ.Ε.Ε.Φ. Λευκωσίας με την φράση «Έρχονται τα 15 πορτοκάλια».
Οι προσγειώσεις στο αεροδρόμιο της Λευκωσίας ξεκίνησαν στις 01:52 της 22ας Ιουλίου. Πρώτο προσγειώθηκε το "ΝΙΚΗ 2" στις 01:52 και επόμενο το "ΝΙΚΗ 1" ακούμπησε το διάδρομο της Λευκωσίας στις 01:55.
Όμως εδώ ξεκινάει η τραγωδία της αποστολής. Λόγω καθυστέρησης του Α.Ε.Δ. (Αρχηγείο Ενόπλων Δυνάμεων, το σημερινό Γ.Ε.ΕΘ.Α.) να ενημερώσει το Γ.Ε.Ε.Φ. Λευκωσίας (μόλις στις 01:00 το ενημέρωσε, με το σήμα «Έρχονται τα 15 πορτοκάλια»), τα αντιαεροπορικά στοιχεία εκτός του αεροδρομίου, αποτελούμενα από τις 185η και 184η Μοίρες αντιαεροπορικών πολυβόλων και τα οποία φύλαγαν την περιοχή, δεν πρόλαβαν να ενημερωθούν και αυτά, με αποτέλεσμα να θεωρήσουν ότι τα αεροσκάφη που πέταγαν ήταν εχθρικά.
Αμέσως άρχισαν έντονα αντιαεροπορικά πυρά, τα οποία είχαν ως αποτέλεσμα το "ΝΙΚΗ 4" το οποίο βρισκόταν στο στάδιο προσγείωσης, να αρπάξει φωτιά και να συντριβεί 3 χιλιόμετρα πριν τον διάδρομο προσγείωσης. Τρίτο προσγειώθηκε το "ΝΙΚΗ 7" στις 02:18.
Μετά το "ΝΙΚΗ 7" προσγειώθηκε το "ΝΙΚΗ 3", το οποίο λόγω βλάβης στον έναν κινητήρα έφυγε από το ίχνος πτήσης του "ΝΙΚΗ 4" που καταρρίφθηκε και έφτασε στην τελική μετά και το "ΝΙΚΗ 7". 
Το "ΝΙΚΗ 6" εβλήθη σε πολλαπλά σημεία της ατράκτου και σχεδόν χωρίς μηχανές και χάρη στις προσπάθειες των πιλότων να καταφέρει να προσγειωθεί. Τα υπόλοιπα αεροσκάφη κατάφεραν και αυτά να προσγειωθούν με λιγότερες ζημιές.
Όλα τα πληρώματα μετά έβλεπαν κάποια φωτιά στο Λόφο της Μακεδονίτισσας και εκ των υστέρων έμαθαν ότι πρόκειται για το αεροσκάφος αυτό. Τελευταίο προσγειώθηκε το "ΝΙΚΗ 15" το οποίο και είχε απογειωθεί από την Σούδα με καθυστέρηση και παρά τις εντολές να μην εκτελέσει την αποστολή. 
Το "ΝΙΚΗ 13" ήταν αεροσκάφος κατηγορίας "Ζ" μακράς απόθεσης και το οποίο ενεργοποίησαν με τα γεγονότα είχε προβλήματα πλεύσης (ολίσθαινε) με αποτέλεσμα στην πτήση από Ελευσίνα προς Σούδα να παρεκκλίνει προς Ρέθυμνο. 
Έτσι στη διαδρομή από Σούδα προς Λευκωσία παρέκκλινε της πορείας του και έφτασε μεταξύ Κύπρου και Τουρκίας και μετά από την περιπλάνησή του στις 04:15 ξεκίνησε την επιστροφή του όπου προσγειώθηκε στη Ρόδο στις 07:40. Το "ΝΙΚΗ 14" έφτασε αφού είχε πλέον ξημερώσει και δεν προσγειώθηκε καθόλου, ακολούθησε εντολές και επέστρεψε πίσω στο Καστέλι στις 07:30 όπου ανεφοδιάστηκε και επέστρεψε στη Σούδα. 
Το τελευταίο "ΝΙΚΗ-15" απογειώθηκε από τη Λευκωσία στις 04:02 και επέστρεψε στη Σούδα στις 07:40.
Όσα αεροσκάφη ήταν σε πτητική ικανότητα απογειώθηκαν για τη επιστροφή στην Ελλάδα, ενώ τα υπόλοιπα (ΝΙΚΗ-3 που είχε βλάβη στον έναν κινητήρα, το ΝΙΚΗ-6 που είχε βληθεί και στους 2 κινητήρες και το ΝΙΚΗ-12 που δεν επαρκούσαν τα καύσιμα για την επιστροφή λόγω συνεχών επανακυκλώσεων που έκανε λόγω κίνησης αυτοκινήτων μέσα στο διάδρομο της Λευκωσίας) καταστράφηκαν από τις φίλιες δυνάμεις στο αεροδρόμιο της Λευκωσίας.
Απολογισμός
Το λάθος αυτό της αεράμυνας βλήθηκε από αντιαεροπορικό εκτός του αεροδρομίου και κόστισε τη ζωή σε 4 αεροπόρους και 29 καταδρομείς από το "ΝΙΚΗ-4" όπου διεσώθη ένας καταδρομέας, καθώς και τον θάνατο 2 και τον τραυματισμό 9 ακόμα καταδρομέων στο "ΝΙΚΗ 6". Από την δύναμη των 318 ανδρών της Α'Μοίρας καταδρομών 278 παρέμειναν στην Κύπρο και πολέμησαν.
Και πάμε τώρα στο περιστατικό του αρματαγωγού <Λέσβος> και τον Πλωτάρχη Χανδρινό
Στις 19 Ιουλίου, 12 ώρες πριν από την έναρξη της τουρκικής εισβολής, το Α/Γ «Λέσβος» έδενε κάβους στο λιμάνι της Αμμοχώστου, παραλαμβάνοντας στη συνέχεια 450 στρατιώτες και ξεκινώντας το ταξίδι της επιστροφής στην Ελλάδα.
Το πρωί της 20ής Ιουλίου 1974 και αφού είχε εκδηλωθεί η τουρκική εισβολή, το Α/Γ «Λέσβος» πήρε διαταγή να επιστρέψει στην Πάφο, αποβιβάζοντας τους ΕΛΔΥΚάριους προς ενίσχυση της άμυνας του νησιού.
Ο κυβερνήτης του «Λέσβος» πλωτάρχης Λ. Χανδρινός, παρότι γνώριζε ότι η Ελλάδα δεν έχει εμπλακεί σε πόλεμο με την Τουρκία και χωρίς να έχει σαφείς διαταγές από την Αθήνα, αποφάσισε να χρησιμοποιήσει τα πυροβόλα του Α/Γ «Λέσβος» για να πλήξει στόχους στον τουρκοκυπριακό θύλακα της πόλης της Πάφου, όπου είχαν συγκεντρωθεί περίπου δύο τάγματα Τουρκοκυπρίων. Περίπου δύο ώρες μετά και ενώ οι άνδρες της ΕΛΔΥΚ που αποβιβάστηκαν, πραγματοποίησαν εκκαθαριστική επιχείρηση, εξουδετερώθηκαν πλήρως οι τουρκικές δυνάμεις, οι οποίες παραδόθηκαν.
Από εκείνη τη στιγμή και μετά, αν και η Ελλάδα δεν βρισκόταν σε πόλεμο με την Τουρκία, το Πολεμικό Ναυτικό με το Α/Γ «Λέσβος» ήταν μέρος ενός ακήρυκτου πολέμου.
Το Α/Γ «Λέσβος», ολοκληρώνοντας την επιχείρηση στην Πάφο, ξεκίνησε για την Ελλάδα. Ο πλωτάρχης Λ. Χανδρινός γνώριζε πολύ καλά ότι, πλέον, αποτελούσε στόχο της τουρκικής αεροπορίας, την οποία δεν ήταν σε θέση να αντιμετωπίσει ένα πλοίο με πενιχρό αντιαεροπορικό οπλισμό και με πολύ μικρή ταχύτητα πλεύσης. Για τον λόγο αυτό, αντί να κινηθεί δυτικά προς την Κρήτη, επέλεξε να πλεύσει νότια προς τις ακτές της Αιγύπτου. Το «Λέσβος» τηρούσε σιγή ασυρμάτου ώστε να μην εντοπιστεί.
Όταν βρισκόταν πλέον σε απόσταση ασφαλείας από την Κύπρο, πήγε στην Κρήτη και από εκεί στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας.
Η παρουσία του Α/Γ «Λέσβος» στην Πάφο είχε δημιουργήσει, όμως, σύγχυση στις τουρκικές δυνάμεις, οι οποίες θεώρησαν ότι η Ελλάδα είχε στείλει νηοπομπή και αποβίβαζε υλικό και στρατεύματα.
Οι τουρκικές υπηρεσίες συλλογής πληροφοριών αποδείχθηκαν ανεπαρκείς, ενημερώνοντας το Γενικό Επιτελείο στην Άγκυρα για την ανύπαρκτη «ελληνική νηοπομπή».
Τουρκικά αντιτορπιλικά που βομβάρδιζαν τις ακτές της Κερύνειας διατάχθηκαν να κινηθούν δυτικά, ώστε να βυθίσουν τα ελληνικά πλοία. Τις ίδιες διαταγές πήραν και αεροσκάφη της τουρκικής αεροπορίας.
Επειδή όμως ελληνικά πλοία δεν υπήρχαν, τα αεροσκάφη εξέλαβαν τα τουρκικά αντιτορπιλικά ως εχθρικά, θεωρώντας πως οι σημαίες με την ημισέλινο ήταν παραπλανητικό κόλπο των Ελλήνων, ανοίγοντας πυρ εναντίον τους.
Τα τουρκικά πλοία ανταπέδωσαν τα πυρά κατά των αεροσκαφών, με αποτέλεσμα από τη "φιλική" αεροναυμαχία να καταρριφθούν τέσσερα τουρκικά αεροσκάφη και να βυθιστεί το τουρκικό αντιτορπιλικό «Kocatepe», παίρνοντας στον βυθό τον κυβερνήτη αντιπλοίαρχο Giuven Erkayia, 13 αξιωματικούς και 64 ναύτες.
Σοβαρές ζημιές από τα τουρκικά αεροσκάφη υπέστησαν ακόμα δύο τουρκικά αντιτορπιλικά.
Το Αρματαγωγό ΛΕΣΒΟΣ είναι το 5o κατα σειρά από τα 6 πλοία που έχουν αυτό το όνομα
Τα άλλα πλοία ήταν τα εξής:
1.Το Α/Τ ΛΕΣΒΟΣ τύπου Μ το οποίον δεν παρεδόθη από την Αγγλία λόγω του Α' Π.Π. ενώ τα χρήματα δεν επεστράφησαν.
2. Το Φορτηγό ΛΕΣΒΟΣ πρώην Γερμανικό ASGARD το οποίον παρελήφθη ως πολεμική αποζημίωσις το 1920 και παρωπλίσθη το 1923.
3. Το Μεταγωγικό ΛΕΣΒΟΣ επίτακτο μεταγωγικό ατμόπλοιο που εξετέλεσε επανειλημμένα ταξίδια για τον εφοδιασμό του Τομπρούκ κατά τη διάρκεια της πολιορκίας του.
4. Το Αρματαγωγό ΛΕΣΒΟΣ που ενετάγη το 1943 και εβυθίσθη στις 6 Ιουνίου 1944.
6. Το Αρματαγωγό ΛΕΣΒΟΣ ελληνικής κατασκευής το οποίον ενετάγη το 1999.
Του ιδίου τύπου ΙΚΑΡΙΑ (L 154), ΚΡΗΤΗ (L 171), ΛΕΣΒΟΣ (LST 34), ΛΗΜΝΟΣ (L 158), ΡΟΔΟΣ (L 157), ΣΑΜΟΣ (L 179), ΣΥΡΟΣ (L 144), ΧΙΟΣ (L 195).
Τι προκύπτει από τα δύο αυτά περιστατικά κατά την διάρκεια της εισβολής των τουρκικών δυνάμεων στην Κύπρο αλλά και από την ίδια την κατάθεση του πρώην ΥΕΘΑ Ε.Αβέρωφ όταν εκλήθη να καταθέσει για την στάση της δημοκρατικής κυβέρνησης που είχε διαδεχθεί την στρατιωτική (χούντα) τον Ιούλιο του 1974;
Ο Ε.Αβέρωφ είπε στην κατάθεσή του τα εξής: «Λησμονείται ότι οι Τούρκοι είχανε εκλάβει τρία αντιτορπιλικά τους για δικά μας και με τρία αεροπλάνα βούλιαξαν το ένα και έβλαψαν πολύ σοβαρά το άλλο; Θέλατε με τέτοια έλλειψη αεροπορικής καλύψεως δικής μας, με πλήρη και συνεχή κάλυψη δική τους να στείλουμε τον Στόλο μας στην Κύπρο, να μην μπορούμε να υπερασπίσουμε έπειτα τα άλλα νησιά;»
Για ένα Ναυτικό, ο χειρότερος εχθρός δεν είναι το αντίπαλο Ναυτικό, αλλά η αντίπαλη Αεροπορία. Στην προκειμένη περίπτωση η Ελλάδα θα έχει να αντιμετωπίσει επιπλέον προβλήματα σε ένα σύγχρονο πεδίο μάχης από την παραλαβή από την Άγκυρα των νέων αεροσκαφών 5ης γενεάς F-35 από τις ΗΠΑ.
Ήδη για να λέμε τα πράγματα με το όνομα τους, με εξαίρεση της MEKO-200HN που έχουν εντάξει βλήματα ESSM στο αντιαεροπορικό οπλοστάσιό τους, οι λοιπές φρεγάτες κλάσης "S" είναι «χαμένες από χέρι» σε πυραυλικές επιθέσεις κορεσμού που δεν θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τα CIWS Phalanx.
Πρακτικά το ΠΝ έχει απωλέσει την στρατηγική του σημασία στο Αρχιπέλαγος, από την στιγμή που οι υπεύθυνοι για την ασφάλεια της χώρας αδιαφόρησαν για την απόκτηση ναυτικής πλατφόρμας αεράμυνας περιοχής, δηλαδή πλοίου που να έχει αντιαεροπορικά όπλα και αισθητήρες που να προσφέρουν δυνατότητα εντοπισμού σε ακτίνα 300 χλμ. και κατάρριψης σε ακτίνα 120 χλμ.
Τον περασμένο Ιανουάριο ξεκίνησαν χαλαρές συζητήσεις για την πιθανότητα ενεργοποίησης της απόφασης του ΚΥΣΕΑ του 2008 για τις FREMΜ.
Από τότε είχαμε σημειώσει ότι το οικονομικό σκέλος του προγράμματος δεν είχε επιλυθεί, αλλά το σημαντικότερο είναι ότι δεν υπήρχαν πλοία διαθέσιμα από γαλλικής πλευράς, ειδικά μετά την πώληση μίας FREMM, που προοριζόταν αρχικά για το γαλλικό Ναυτικό, στην Αίγυπτο (πακέτο με τα δύο LPD "Mistral" και μία κορβέτα Gowind στην πιο "κουφή" εξοπλιστική αγορά της τελευταίας 20ετίας).
Για αγορά ή για ναυπήγηση, είχαμε από τότε τονίσει, ότι δεν υπήρχε περίπτωση να συμβεί. Χρήματα δεν υπάρχουν και πλέον δεν υπάρχει χρόνος.
Οι υπεύθυνοι πολιτικοί και των τριών εκλεγμένων κυβερνήσεων των Μνημονίων Παπανδρέου, Σαμαρά και Τσίπρα (εξαιρείται η δοτή απο τις Βρυξέλλες κυβέρνηση Παπαδήμου που δεν υπολογίζεται καν ως ελληνική), είναι σαφές ότι αγνόησαν επιδεικτικά το γεγονός πώς η ασφάλεια της χώρας είναι πάνω και πέρα από τα όποια οικονομικά προγράμματα περικοπώ και τις οικονομικές κρίσεις.
Και ότι τα προγράμματα ασφάλειας της χώρας έπρεπε να συνεχιστούν, έστω με μερικές περικοπές, γιατί η απειλή για την εθνική ασφάλεια όχι απλώς μεγάλωνε, αλλά γιγαντωνόταν.
Και τα πλοία, όπως και τα αεροσκάφη, δεν τα έχουν όλοι "στο συρτάρι τους", ούτε εντάσσονται "με κλειστά τα μάτια" στις ένοπλες δυνάμεις ενός κράτους.
Είχαμε γράψει δεκάδες φορές ότι για τη ναυπήγηση ενός πλοίου απαιτούνται πέντε χρόνια (ειδικά του πρώτου μιας κλάσης) και ένα-δύο χρόνια απαιτεί η είσοδός τους σε επιχειρησιακή ετοιμότητα.
Οι Ελληνες πολιτικοί, με μηδενικό δείκτη αντίληψης θεμάτων εθνικής ασφαλείας και ανύπαρκτη κουλτούρα ασφαλείας (ο τελευταίος που είχε γνώση και αντίληψη επί του θέματος, ήταν ο μακαρίτης ο Κ.Μητσοτάκης), απλά νομίζουν ότι "θα ψωνίσουν από το ράφι". Αμ, δε...
Έτσι όταν άρχισε η συζήτηση τον Ιανουάριο, οι Γάλλοι του Naval Group αντιπρότειναν αντί για FREMM, τις Belh#ara ή και κορβέτες Gowind στην έκδοση των 2.500 τ.
Οι τελευταίες δεν κάνουν γιατί δεν προσφέρουν τίποτα περισσότερο από από ότι οι "S" σε ότι αφορά την αντιαεροπορικό αγώνα και η πρώτη Belh#ara αν οι διαδικασίες της παραγγελίας εκτελούντο ταχύτατα, αισίως θα μπορούσε να παραληφθεί το 2024, αφού το 2023 θα παραλάβει το πρώτο σκάφος το γαλλικό Ναυτικό.
Το θέμα είναι τι θα έχει μείνει από την Ελλάδα, όπως την ξέρουμε σήμερα, το 2024, οπότε και αυτή η ιδέα (πολύ ελκυστική επιχειρησιακά για το ΠΝ γιατί το πλοίο "τους κάνει" από όλες τις απόψεις) "πάγωσε", αφού και το κόστος ξεπερνά τα 800 εκατ. ανά σκάφος.
Τι έμενε; H FREMM. Εκτός από την πιθανότητα να αποδεσμεύσει δύο παλιά αντιτορπιλικά Arleigh Burke, το αμερικανικό Ναυτικό το 2020 που κάνουν μεν την ίδια δουλειά με τις FREMM σε ότι αφορά την αντιαεροπορική άμυνα περιοχής, αλλά έχουν τριπλάσιο λειτουργικό κόστος, είναι παλιά σκάφη, άρα κρατούν εγκλωβισμένο το ΠΝ σε παλιά τεχνολογία, συν πολλά άλλα μειονεκτήματα.
Αυτή την στιγμή στα ηγετικά κλιμάκια του ΠΝ "παρακαλάνε" να μην εγκριθεί η αποδέσμευση και η παραχώρηση Arleigh Burke, γιατί ξέρουν ότι οι πολιτικοί, όποιος και να είναι στην εξουσία, είτε Α.Τσίπρας, είτε Κ.Μητσοτάκης, είτε κάποιος άλλος, θα πάνε στην αμερικάνικη λύση που υποτίθεται ότι θα είναι "χαμηλότερου κόστους".
Να πούμε επίσης ότι ήδη η ισορροπία στο Αιγαίο έχει διαταραχθεί σε σημαντικό βαθμό υπέρ του τουρκικού Ναυτικού και τα επόμενα χρόνια θα αποκτηθεί συντριπτική υπεροχή (ναυπήγηση τεσσάρων νέων φρεγατών TF-100, ολοκλήρωση ναυπήγησης 2 stealth κορβετών Ada που θα προστεθούν στις ήδη δύο υπάρχουσες, έναρξη ναυπήγησης έξι μεγάλων φρεγατών TF-2000, ολοκλήρωση ναυπήγησης ενός ή δύο αεροπλανοφόρων κλάσης Anadolu, ολοκλήρωση ναυπήγησης 6 υποβρυχίων Type-214T κλπ).
Το σημαντικότερο όλων: Η τρομακτική αεροπορική υπεροχή που θα αποκτήσει η τουρκική Αεροπορία στο Αιγαίο με την είσοδο σε υπηρεσία δεκάδων F-35Α.
Η επιχειρησιακή πραγματικότητα είναι ότι σήμερα είναι δυσχερής η κατάσταση που βρίσκεται ο Στόλος, ο οποίος δεν μπορεί να υπερασπιστεί τα πλοία του από εκτόξευση stand-off όπλων από την τουρκική Αεροπορία, όπως είναι το νέο βλήμα cruise ναυτικής χρήσης SOM και πολλά άλλα τα οποία θα εισέλθουν σε υπηρεσία τα επόμενα πέντε χρόνια.
 Οι ανάγκες του ΠΝ προκειμένου να μπορεί να σταθεί ως δύναμη αποτροπής στη θάλασσα ανέρχονται συνολικά σε 6 νέα σκάφη μέχρι το 2028.
Μπορεί ο αριθμός 6 να ακούγεται μεγάλος, βάσει των δεδομένων που επικρατούν σήμερα, αλλά ας μην παραβλέπουμε το γεγονός ότι πρόκειται για μεγάλη περίοδο 10 ετών, για την υλοποίηση του φιλόδοξου αυτού στόχου. Μια περίοδο όπου το τουρκικό Ναυτικό θα βρίσκεται κοντά στην ολοκλήρωση ενός μεγαλεπήβολου ναυτικού εξοπλιστικού προγράμματος.
Οι έξι κύριες μονάδες επιφανείας που θέλει το ΠΝ όχι μόνο δεν είναι επαρκής αριθμός, αντίθετα φέρνει το ΠΝ για πρώτη φορά σε κατά πολύ χειρότερη κατάσταση σε σχέση με το TDK.
Εάν από τις 6 εκσυγχρονισμένες φρεγάτες “S” διατηρηθούν σε υπηρεσία οι τρεις, μαζί με τις 4 ΜΕΚΟ 200HN, (με ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού για τις τελευταίες που έχει υποβαθμιστεί σε πρόγραμμα διατήρησης μαχητικής ικανότητας) τότε υπολογίζουμε ένα αριθμό 12 ή 13 πλοίων για το ΠΝ απέναντι σε 20 τουλάχιστον μονάδες για το τουρκικό Ναυτικό, εκ των οποίων οι 16 να είναι νέες κατασκευές. Όλα αυτά υπό την αίρεση φυσικά ότι θα συμπληρωθεί ο αριθμός των 6 σκαφών που το ΠΝ θεωρεί ότι μπορεί να διατηρήσουν ένα έλασσον επίπεδο ναυτικής αποτροπής.
Εν ολίγοις όπως προκύπτει από τα διδάγματα της Κύπρου η Ελλάδα εάν αναγκαστεί να συγκρουστεί με την Τουρκία, για να κερδίσει θα πρέπει να έχει αεροπορική υπεροχή που δεν θα έχει όπως δείχνουν τα σημερινά δεδομένα, μονάδες επιφανείας που να προσφέρουν επαρκή αντιαεροπορική κάλυψη που επίσης δεν διαθέτει σε επάρκεια αυτή την στιγμή και τέλος να έχει την πολιτική βούληση να προβεί σε παράτολμες αλλά στρατηγικές ενέργειες όπως είχε γίνει το 1974 με την μεταφορά των καταδρομών στην Κύπρο, κάτι που μαντέψτε... ούτε αυτό διαθέτει αυτή την στιγμή.
Ένα άλλο πρόβλημα είναι ότι η Τουρκία δεν θα μας περιμένει να εξοπλιστούμε επαρκώς για να μας καλέσει... σε μονομαχία, θα προβεί στις ενέργειες που θεωρεί απαραίτητες για τα συμφέροντά της όταν την συμφέρει να το κάνει. Τόσο απλά...

Πηγή: http://www.pronews.gr/amyna-asfaleia/ellinotoyrkika/700867_i-epiheirisi-niki-o-iroismos-toy-plotarhi-handrinoy-kai-ta 

Παρασκευή 20 Ιουλίου 2018

Ντοκουμέντο: Η ναυμαχία που δεν έγινε στην Κύπρο



Ντοκουμέντο: Η ναυμαχία που δεν έγινε στην Κύπρο


Στα άκρως απόρρητα πολεμικά ημερολόγια του υποβρυχίου «Γλαύκος» περιγράφεται με δραματικό τρόπο η επιθυμία των ναυτικών δυνάμεων να πολεμήσουν και η έλλειψη βούλησης της χούντας του Ιωαννίδη, η οποία κατέρρευσε λίγο αργότερα, παραδίδοντας ένα κομμάτι του Ελληνισμού στην Τουρκία

Το καλοκαίρι του 1974 ο Ελληνισμός υπέστη μια ήττα. Πολιτική, στρατιωτική και ψυχολογική. Από τότε και για 43 χρόνια δημιουργήθηκαν πολλά «αν», στα οποία κανείς δεν θα μπορέσει να δώσει ποτέ απαντήσεις.

Αν η χούντα δεν είχε αποσύρει την ελληνική μεραρχία;
Αν ο Μακάριος δεν είχε συγκρουστεί με τη χούντα;
Αν δεν γινόταν το πραξικόπημα της 15ης Ιουλίου; 
Αν τα ελληνικά υποβρύχια χτυπούσαν τον τουρκικό αποβατικό στόλο; 

Αυτό το τελευταίο αν, επίσης, δεν μπορεί να απαντηθεί, αλλά μπορεί να υπάρξει πιθανολόγηση μιας απάντησης.


Η άκρως απόρρητη έκθεση που συνέταξε ο πλωτάρχης Βασίλειος Γαβριήλ, κυβερνήτης του υποβρυχίου «Γλαύκος» το 1974, με βάση τα πολεμικά ημερολόγια, καταδεικνύει ότι η Ελλάδα ίσως μπορούσε να διασώσει και το κύρος της και την Κύπρο. Ωστόσο αυτό που έλειπε ήταν η βούληση της χούντας του Ιωαννίδη, η οποία παρέπαιε, για να σωριαστεί λίγο αργότερα σαν χάρτινος πύργος, παραδίδοντας ένα κομμάτι του Ελληνισμού στην Τουρκία.

Το 1974 το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό διέθετε τέσσερα υπερσύγχρονα υποβρύχια που είχαν ναυπηγηθεί στη Γερμανία. Τα δύο εξ αυτών, το «Γλαύκος» και το «Νηρεύς», ταξίδεψαν μέχρι τα ανοιχτά της Κύπρου ενώ βρισκόταν σε εξέλιξη η απόβαση των Τούρκων στις ακτές της Κερύνειας αλλά ανακλήθηκαν δύο φορές. Ετσι χάθηκε μια μάχη γιατί, πολύ απλά, ποτέ δεν δόθηκε. Η απόρρητη έκθεση του πλωτάρχη Γαβριήλ είναι μέρος του φακέλου της Κύπρου και ρίχνει φως σε ένα μικρό κομμάτι των σκοτεινών γεγονότων του 1974. Μικρό μεν, αλλά ενδεικτικό της σύγχυσης, της έλλειψης βούλησης και ίσως πατριωτισμού αυτών που κινούσαν τα νήματα στην Αθήνα αγωνιώντας περισσότερο για τη δική τους τύχη παρά για την τύχη του ελληνικού στοιχείου της Κύπρου.



Με σήμα στο ΝΑΤΟ, τους κάρφωσαν στους Τούρκους
Την παραμονή της τουρκικής εισβολής, 19 Ιουλίου 1974, δεν υπήρχαν απλώς φήμες, αλλά σαφείς πληροφορίες για τη συγκέντρωση στρατευμάτων στα τουρκικά παράλια απέναντι από την Κύπρο. Οι πληροφορίες ανέφεραν την προετοιμασία αποβατικών πλοίων, αλλά οι άνθρωποι του Ιωαννίδη καθησύχαζαν ότι έχουν διαβεβαιώσεις ότι δεν πρόκειται να συμβεί τίποτα και πρόκειται απλώς για συνήθεις ασκήσεις των Τούρκων. Ακόμα και όταν ο τουρκικός αποβατικός στόλος βρισκόταν έξω από την Κερύνεια οι οδηγίες ήταν: «Μην ανησυχείτε, διεξάγεται άσκηση». 


Το Ελληνικό Ναυτικό από την προηγούμενη μέρα είχε βγάλει εκτός ναυστάθμου τα υποβρύχια αρχικώς για ασκήσεις που στη συνέχεια μετατράπηκαν σε πολεμικές περιπολίες, χωρίς όμως οδηγίες για εμπλοκή. Σε εκείνες τις κρίσιμες στιγμές η Διοίκηση Υποβρυχίων στέλνει σήμα στο ΝΑΤΟ με αριθμό DY 541 και ενημερώνει για τις κινήσεις των υποβρυχίων. Το σήμα γνωστοποιείται στα μέλη του ΝΑΤΟ και φυσικά στην Τουρκία, η οποία ξέρει πλέον τις κινήσεις των υποβρυχίων «Γλαύκος» και «Νηρεύς», που είχαν λάβει διαταγές να κατευθυνθούν στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Τουρκίας και Κύπρου και να περιπολούν στα ανατολικά και τα δυτικά της Κερύνειας. 

Στην άκρως απόρρητη έκθεση του πλωτάρχη Γαβριήλ αναφέρεται: «Ανεξαρτήτως υποχρεώσεως της ΣΥΒ ως προς την έκδοσιν SUBNOTE (DY541) τούτο δεν έπρεπε να εκδοθή, διότι ούτως καθίστατο γνωστόν εις τους Τούρκους η περίπου θέσις των υποβρυχίων». Το σήμα αυτό είχε σταλεί στις 19 Ιουλίου 1974 στη 1.50 μ.μ., λίγες μόνο ώρες προτού γίνει η απόβαση στην Κερύνεια. Μέχρι σήμερα δεν έχει απαντηθεί πειστικά από κανέναν αν επρόκειτο για τραγική γκάφα ή για μέρος κάποιας σκοτεινής συνωμοσίας. Ωστόσο είναι ένα γεγονός αδιαμφισβήτητο, καταγεγραμμένο ως ιστορικό στοιχείο.



Τους έζωναν τα φίδια
Ο κυβερνήτης του «Γλαύκος», παρότι δεν είχε σχετικές διαταγές, από τις 15 Ιουλίου είχε αρχίσει να φορτώνει τορπίλες. «Η παραλαβή τορπιλών», γράφει ο πλωτάρχης Β. Γαβριήλ, «εσυνεχίσθη καθ’ όλην την διάρκειαν της νυκτός και ανεξαρτήτως τω υφισταμένων διαταγών, καθ’ όσον την μεσημβρίαν επιστρέψας εκ της υπηρεσίας εις την οικίαν μου επληροφορήθην περί της ανατροπής εν Κύπρω του Αρχιεπισκόπου Μακαρίου και ως εκ τούτου εφοβήθην επιδείνωσιν της καταστάσεως»


Το τι προετοίμαζαν οι Τούρκοι στην Κύπρο το γνώριζαν οι πάντες πλην αυτών που όφειλαν να λάβουν μέτρα. Ο πλωτάρχης σε άλλο σημείο της έκθεσής του γράφει: «Τας βραδυνάς ώρας της 18ης (Ιουλίου 1974) ηκρωώμην μεθ’ ετέρων δύο συναδέλφων μου την εκπομπήν της Ντώυτσε Βέλλε, ήτις ανεφέρετο εις την εν Κύπρω κατάστασιν, ως και εις την συγκέντρωσιν τουρκικών στρατευμάτων εις Αλεξανδρέτταν. Μετά το πέρας ταύτης απευθυνθείς προς τους συναδέλφους μου τους είπον “εάν δεν λένε ψέμματα, ως συνήθως, αύριον θα πρέπει να έχωμεν πόλεμον με τους Τούρκους”».

Την επόμενη μέρα οι κυβερνήτες των υποβρυχίων «Γλαύκος» και «Νηρεύς», Γαβριήλ και Παναγιωτόπουλος, κλήθηκαν στη Διοίκηση Υποβρυχίων και ο διοικητής τούς ενημέρωσε ότι «πρόκειται να αποπλεύσουν τα Υ/Β “Γλαύκος” και “Νηρεύς”, το ταχύτερον δυνατόν, προς επίδειξιν Σημαίας και εκδήλωσιν δυναμικής παρουσίας διά αναδύσεων και καταδύσεων εν όψει τουρκικών μονάδων».



Ο Πλωτάρχης Βασίλειος Γαβριήλ, κυβερνήτης,του υποβρυχίου «Γλαύκος» το 1974

Ο πλωτάρχης Γαβριήλ, σύμφωνα με τα όσα καταγράφονται στην έκθεσή του, είχε φέρει αντίρρηση για τη χρησιμοποίηση των υποβρυχίων για σκοπούς επίδειξης σημαίας, αλλά η απάντηση που πήρε από τον διοικητή των υποβρυχίων ήταν πως αυτές είναι οι οδηγίες του αρχηγού Ναυτικού Πέτρου Αραπάκη. Ενώ λοιπόν οι κυβερνήτες των δύο υποβρυχίων ενημερώνονταν για το σχέδιο «Κ» (κωδικός για την Κύπρο) ειδοποιήθηκαν από τον αρχιεπιστολέα του Στόλου να αποπλεύσουν εντός μισής ώρας. Τα χρονικά περιθώρια ήταν τόσο στενά που το υποβρύχιο δεν πρόλαβε να φορτώσει τα απαιτούμενα τρόφιμα και άφησε πίσω του άνδρες του πληρώματος που ήταν εξοδούχοι και δεν πρόλαβαν να επιστρέψουν. Οι διαταγές ήταν να διεξαγάγουν περιπολίες νοτιοανατολικά της Ρόδου, στα ανοιχτά της Κύπρου. Ο τηλεγραφητής του «Γλαύκος» Χαράλαμπος Γιακουβάκης κλήθηκε από τον κυβερνήτη στο γραφείο του και παρέλαβε έναν κουβά με μαύρη μπογιά και ένα πινέλο για να σβήσει από τον πυργίσκο του υποβρυχίου τα διακριτικά του (τον αριθμό S110).


Αποφασισμένοι να χτυπήσουν
Ο Βασίλης Γαβριήλ αναφέρει ακόμα στην απόρρητη έκθεσή του ότι την 21η Ιουλίου έχοντας οδηγίες να βρεθεί μεταξύ Κύπρου και Τουρκίας και γνωρίζοντας ότι εξελισσόταν η τουρκική εισβολή ετοίμαζε πολεμικά σχέδια. «Υπελόγισα ότι αι τουρκικαί δυνάμεις αι οποίαι θα μοι απησχόλουν θα ήσαν, κατά μεν την μετακίνησιν (TRANSIT) του Υποβρυχίου περίπου 4 υποβρύχια και εγγύς της Κύπρου περίπου 10 αντιτορπιλλικά, εξαιρουμένων βεβαίως των τουρκικών μεταγωγικών ως και των πλοίων επιφανείας και υποβρυχίων ετέρων κρατών. Ως εκ τούτου έπλευσα νοτιώτερον και εσκόπευα όπως εκτελέσω προσγείωσιν εις Κάβον Αρναούτι της Κύπρου και εν συνεχεία πλέων εγγύς των ακτών μέχρις του τομέως περιπολίας θα επιτιθέμην εναντίον παντός τουρκικού αντιτορπιλλικού και μεγάλου μεταγωγικού. Αντικειμενικός μου σκοπός κυρίως ήτο όπως διέλθω εκ του λιμένος της Κυρηνείας ένθα και θα έβαλον τας τορπίλλας εναντίον παντός στόχου ευρισκομένου εκεί και ανεξαρτήτως εθνικότητος. Οσον αφορά τα τουρκικά αντιτορπιλλικά τα οποία τυχόν θα συναντούσα κατά το TRANSIT, είχα αποφασίσει να τους επιτεθώ εφ' όσον διήρχοντο εις απόστασιν μικροτέρα των 10.000 υαρδών και υφίστατο πιθανότης εντοπισμού μου, δεδομένου ότι επίστευσα πως εφ όσον εντοπιζόμην υπό τουρκικού αντιτορπιλλικού θα μοι επιτίθετο. Εις τον τομέα περιπολίας μου και ανεξαρτήτως της λήψεως διαταγής ενάρξεως ΠΥΡ είχον αποφασίσει όπως επιτίθεμαι εναντίον οιασδήποτε εθνικότητος πλοίου, κατά προτεραιότητα αντιτορπιλικών, καθ' όσον η αναγνώρισις της εθνικότητος ενός στόχου, ιδίως εν νυκτί, αποτελεί ουτοπία».

Και ενώ ο κυβερνήτης είχε ξεκάθαρο στο μυαλό του το σχέδιο επίθεσης κατά του τουρκικού στόλου μόλις έφτασε στα 85 ναυτικά μίλια από την Κύπρο, στις 9.30 το βράδυ της 21ης Ιουλίου πήρε το σήμα ΑΝ4658, με το οποίο το Αρχηγείο Ναυτικού τον διέταξε να γυρίσει πίσω στη Ρόδο.



Οικογενειακή υπόθεση
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι όταν ο κυβερνήτης του υποβρυχίου «Γλαύκος» πήρε εντολές να επιστρέψει στη Ρόδο, καθυστέρησε έξι ολόκληρες ώρες να ανταποκριθεί. Ολα δείχνουν ότι βασανιζόταν από τη σκέψη αν πρέπει να παρακούσει τις οδηγίες και να χτυπήσει τους Τούρκους, γνωρίζοντας ότι επρόκειτο για μεγάλο ρίσκο, αφού κάτι τέτοιο ήταν δυνατόν να οδηγούσε σε σύρραξη την Ελλάδα και την Τουρκία. Γνώριζε επίσης ότι στην Κύπρο βρισκόταν το ελληνικό αρματαγωγό «Λέσβος», που μετέφερε πολεμοφόδια και στρατιώτες της ΕΛΔΥΚ. Κυβερνήτης του «Λέσβος» ήταν ο πλωτάρχης Ελευθέριος Χανδρινός, που είχε παντρευτεί την αδελφή του Βασίλη Γαβριήλ. Ο Χανδρινός είχε παρακούσει τις διαταγές του Αρχηγείου Ναυτικού και είχε βομβαρδίσει με τα πυροβόλα του πλοίου τουρκικές θέσεις στην Πάφο, δίνοντας τη λανθασμένη εντύπωση στους Τούρκους ότι η Ελλάδα απέστειλε αποβατικό στόλο. Την ώρα που ο κυβερνήτης του υποβρυχίου «Γλαύκος» σκεφτόταν αν θα χτυπήσει, ο τουρκικός στόλος και η Αεροπορία κυνηγούσαν τον Ελ. Χανδρινό και το αρματαγωγό «Λέσβος», το οποίο κατάφερε να διαφύγει μπαίνοντας σε σχηματισμό του 6ου Αμερικανικού Στόλου που έπλεε νοτίως της Κύπρου.

Τελικώς τα υποβρύχια «Γλαύκος» και «Νηρεύς» συμμορφώθηκαν με τις οδηγίες και επέστρεψαν στη Ρόδο χωρίς να εμπλακούν σε επιχειρήσεις στην Κύπρο. Οταν έφτασαν στη Ρόδο οι κυβερνήτες Βασίλης Γαβριήλ και Ιωάννης Παναγιωτόπουλος έλαβαν το σήμα ΑΝ4724 (22 Ιουλίου στις 7.30 το απόγευμα) με το οποίο το Αρχηγείο Ναυτικού τούς διέτασσε να πλεύσουν και πάλι προς την Κύπρο. Οι διαταγές ήταν να βρίσκονται σε πολεμική ετοιμότητα αλλά να μην επιτεθούν εναντίον των Τούρκων αν δεν λάβουν οδηγίες. Δεν θα χρειάζονταν, όμως, οδηγίες αν δέχονταν επίθεση στην οποία θα έπρεπε να απαντήσουν.


Στην άκρως απόρρητη έκθεσή του ο πλωτάρχης Γαβριήλ σημειώνει ότι και πάλι είχε σχέδιο για επίθεση. Κι αυτό, όμως, το σχέδιο ακυρώθηκε αφού όταν το υποβρύχιο βρέθηκε στα 45 ναυτικά μίλια από την Κύπρο, στις 23 Ιουλίου στις 7 το απόγευμα, διατάχθηκε να επιστρέψει και πάλι στη Ρόδο. Και σε αυτή την περίπτωση καθυστέρησε έξι ώρες να απαντήσει στο σήμα. Εμαθε, όμως, ότι είχε συμφωνηθεί εκεχειρία κι έτσι επέστρεψε στα ελληνικά χωρικά ύδατα, καθώς υπήρχαν φήμες για συγκέντρωση τουρκικών δυνάμεων στα παράλια της Μικράς Ασίας απέναντι από τα ελληνικά νησιά.


Ατολμοι και στον «Αττίλα 2»
Τον Αύγουστο του 1974, με την αποτυχία των συνομιλιών στη Γενεύη και ενώ ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ήταν επικεφαλής της κυβέρνησης εθνικής ενότητας, η Τουρκία ξεκίνησε τη δεύτερη φάση της εισβολής («Αττίλας 2») ώστε να επεκτείνουν το εύρος των εδαφών που είχαν καταλάβει, με προώθηση των δυνάμεών τους μέχρι του σημείου που βρίσκονται έως σήμερα, καταλαμβάνοντας και την Αμμόχωστο.

Η κυβέρνηση Καραμανλή αποφάσισε να στείλει στην Κύπρο τα υποβρύχια «Τρίτων» και «Πρωτεύς». Το σήμα ΑΝ140600/8 δόθηκε στις 14 Αυγούστου στις 5 το πρωί. Τα υποβρύχια ξεκίνησαν και όταν στις 9.50 το βράδυ έπλεαν προς την Κύπρο πήραν νέο σήμα (ΑΝ5931) να επιστρέψουν και πάλι. Ηταν η τρίτη φορά που η Ελλάδα αποφάσιζε να εμπλακεί με ναυτικές δυνάμεις στις πολεμικές επιχειρήσεις στην Κύπρο και για τρίτη φορά δίσταζε. Ο κυβερνήτης του υποβρυχίου «Γλαύκος» στην άκρως απόρρητη έκθεσή του εξέφραζε την πεποίθηση ότι αν είχαν αφεθεί τα υποβρύχια να χτυπήσουν τον τουρκικό στόλο θα ανέτρεπαν τα σχέδια της Τουρκίας. 

Γράφει λοιπόν ο πλωτάρχης Γαβριήλ: «Κατά την μετακίνησιν του Υποβρυχίου προς Κύπρον, ήμουν πεπεισμένος ότι εφ' όσον δεν διεκόπτετο ο πλους και ανελάμβανα δράσιν ομού μετά του υποβρυχίου “Νηρεύς”, αι απώλειαι τας οποίας θα επιφέραμεν εις τον εχθρόν θα ήσαν τόσαι ώστε να ηναγκάζετο να ματαιώση την αποβίβασιν».

Το υποβρύχιο «Γλαύκος» από τις 16 Ιουλίου είχε φορτώσει 6 τορπίλες SST-4, συν 4 τορπίλες ΜΚ37.2 και ακόμα 3 τορπίλες ΜΚ37.3. Συνολικά μετέφερε 13 τορπίλες και κατά τους υπολογισμούς θα μπορούσε να βυθίσει - ακόμα και με ποσοστό επιτυχίας 50% - έξι έως επτά τουρκικά πλοία και άλλα τόσα το υποβρύχιο «Νηρεύς». Ένα τέτοιο πλήγμα ίσως είχε αλλάξει την Ιστορία όπως τη ζήσαμε.

UGN: Σε τέτοιες περιπτώσεις κατά τις οποίες εκδηλώνεται επίθεση από τον εχθρό κατά ελληνικών εδαφών και πληθυσμών θα πρέπει οι ανώτεροι αξιωματικοί, πιλότοι, κυβερνήτες πλοίων και υποβρυχίων να παίρνουν πρωτοβουλίες και αποφάσεις με γνώμονα το ένστικτο, κριτήριο, αρχές και αξίες τους και με βάση το εθνικό καθήκον. Κάτι ανάλογο άλλωστε συνέβη αρκετές φορές στο παρελθόν κατά την διάρκεια ενός πολέμου που έδινε η χώρα μας και αυτό γιατί δυστυχώς οι περισσότερες ηγεσίες του νέου ελληνικού κράτους ήταν φαύλες, δειλές ή προδοτικές.


Πηγή: https://www.protothema.gr/greece/article/704235/dokoumedo-i-naumahia-pou-den-egine-stin-kupro/AMP/

Τετάρτη 18 Ιουλίου 2018

Οι καβγάδες του ζευγαριού απειλούν την υγεία του άνδρα



Αναμφισβήτητα, το να τσακώνεται κάποιος με τον ή η την σύζυγό του μπορεί να είναι τραυματικό. Ωστόσο, φαίνεται ότι για τους άνδρες ίσως να είναι λίγο παραπάνω τραυματικό απ' ό,τι για τις γυναίκες. Μια 16χρονη αμερικάνικη μελέτη αποκάλυψε ότι οι συχνοί καβγάδες σε έναν γάμο, προκαλούν προβλήματα υγείας όχι τόσο στο ασθενές φύλο, όπως θα υποθέταμε, αλλά στο ισχυρό. Οι άνδρες ανέφεραν ότι υπέφεραν συχνά από ημικρανίες, είχαν πρόβλημα στον ύπνο και γενικότερα ένιωθαν χειρότερα στην υγεία τους, σε σχέση με τη σύζυγό τους. 

Τι προκαλεί ένας συζυγικός καβγάς στην υγεία;

Η επικεφαλής της μελέτης, Rosie Shrout, από το Πανεπιστήμιο της Νεβάδα εξηγεί: «Η αίσθηση της εμπιστοσύνης και ότι ο σύντροφός σου σε κατανοεί είναι πολύ σημαντικά σε μία σχέση. Όταν το ζευγάρι διαφωνεί και ο ένας από τους δυο είναι εχθρικός, αρνητικός και εγκαταλείπει συναισθηματικά τη σχέση, δημιουργείται στρες, το οποίο επηρεάζει το ανοσοποιητικό και βλάπτει το καρδιαγγειακό σύστημα».

Πώς έγινε η έρευνα;

Οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Νεβάδα και του Μίσιγκαν εξέτασαν 373 παντρεμένα ζευγάρια το πρώτο χρόνο, τον τρίτο, τον έβδομο και τον δέκατο έκτο χρόνο του γάμου τους. Γυναίκες και άνδρες ρωτήθηκαν πόσο συχνά καβγάδιζαν μεταξύ τους, για ποια θέματα και ποια ήταν η κατάσταση της υγείας τους (π.χ. αν ένιωθαν αρκετά υγιείς για να κάνουν τις δραστηριότητες που επιθυμούσαν, αν είχαν πρόβλημα στον ύπνο, πόσο συχνά ένιωθαν άγχος και πονοκεφάλους).
Παρατηρήθηκε ότι οι άνδρες από τα ζευγάρια που καβγάδιζαν περισσότερο είχαν προβλήματα στην υγεία τους ενώ αντίστοιχα στις συντρόφους τους δε σημειώθηκε κάποια σημαντική μεταβολή.
Ισως αυτό το πόρισμα να εξηγεί γιατί συνήθως οι γυναίκες ζουν περισσότερα χρόνια από τους συζύγους τους.


πηγη http://www.pronews.gr/ygeia/700296_oi-kavgades-toy-zeygarioy-apeiloyn-tin-ygeia-toy-andra

Αγιος Γέροντας Πορφύριος: «Να μη διαλέγετε αρνητικούς τρόπους για τη διόρθωσή σας»


Να μη διαλέγετε αρνητικούς τρόπους για τη διόρθωσή σας. Δεν χρειάζεται ούτε τον διάβολο να φοβάσθε, ούτε την κόλαση, ούτε τίποτα. Δημιουργούν αντίδραση. Έχω κι εγώ μια μικρή πείρα σ’ αυτά.

Ο σκοπός δεν είναι να κάθεσθε, να πλήττετε και να σφίγγεσθε, για να βελτιωθείτε. Ο σκοπός είναι να ζείτε, να μελετάτε, να προσεύχεσθε, να προχωράτε στην αγάπη, στην αγάπη του Χριστού, στην αγάπη της Εκκλησίας.
Τις αδυναμίες αφήστε τις όλες, για να μην παίρνει είδηση το αντίθετο πνεύμα (δηλ. ο διάβολος) και σας βουτάει και σας καθηλώνει και σας βάζει στη στενοχώρια. Να μην κάνετε καμιά προσπάθεια ν’ απαλλαγείτε από αυτές. Ν’ αγωνίζεσθε με απαλότητα και απλότητα, χωρίς σφίξιμο και άγχος.
Μη λέτε: «Τώρα θα σφιχτώ, θα κάνω προσευχή ν’ αποκτήσω αγάπη, να γίνω καλός κ.λπ.». Δεν είναι καλό να σφίγγεσαι και να πλήττεις, για να γίνεις καλός. Έτσι θ’ αντιδράσετε χειρότερα.
Όλα να γίνονται με απαλό τρόπο, αβίαστα και ελεύθερα. Ούτε να λέτε: «Θεέ μου, απάλλαξέ με απ’ αυτό», παραδείγματος χάριν, τον θυμό, την λύπη. Δεν είναι καλό να προσευχόμαστε ή και να σκεπτόμαστε το συγκεκριμένο πάθος. κάτι γίνεται στην ψυχή μας και μπλεκόμαστε ακόμη περισσότερο. Ρίξου με ορμή, για να νικήσεις το πάθος και θα δεις τότε πως θα σ’ αγκαλιάσει, θα σε σφίξει και δεν θα μπορέσεις να κάνεις τίποτα.
Η ελευθερία δεν κερδίζεται, αν δεν ελευθερώσουμε το εσωτερικό μας απ’ τα μπερδέματα και τα πάθη.
πηγή https://www.vimaorthodoxias.gr/didaxes-geronta-porfyriou/agios-gerontas-porfyrios-na-mi-dialegete-arnitikous-tropous-gia-ti-diorthosi-sas/